Harmonogram to inaczej kalendarz budowy, w którym spisane są terminy wykonywania poszczególnych prac, co znacznie ułatwia prowadzenie i kontrolowanie każdej budowy.
Harmonogram jest niezwykle pomocny w planowaniu kolejności wykonywanych prac i dostaw materiałów budowlanych. Jest on jednak użyteczny tylko wtedy, gdy na bieżąco korygowany i zaznaczany jest rzeczywisty postęp prac i wszystkie opóźnienia wpływające na terminową realizację budowy.
Harmonogram na budowie potrzebny jest właściwie wszystkim: zarówno robotnikom , którzy dzięki niemu łatwo mogą obliczyć, w jakim czasie ile pieniędzy zarobią; kierownikowi budowy, gdyż harmonogram dyscyplinuje ich i pozwala na racjonalne gospodarowanie powierzonymi siłami. Jest również pomocny w planowaniu dostaw materiałów i przy zamawianiu sprzętu; inwestorowi lub inspektorowi nadzoru ponieważ ułatwia kontrolę postępu robót oraz przyczynia się do oszczędnego gospodarowania budżetem.
Harmonogram taki może przygotować firma, gdy buduje się z dużym wykonawcą lub kierownik, inspektor kiedy buduje się systemem kontraktowym. Ważne jest, aby planowanie, koordynację i kontrolę robót powierzyć doświadczonemu kierownikowi budowy. Należy go poprosić o sporządzenie planu zagospodarowania budowy, harmonogramu i wstępnego kosztorysu robót wraz z wykazem materiałów niezbędnych do ich realizacji. Na podstawie tych dokumentów inwestor będzie miał jasny obraz tego, ile czasu i pieniędzy musi przewidzieć na realizację poszczególnych etapów budowy.
Żródło:
|