Dział: Artykuły | 06 09 2016 |
Alternatywa dla garażu: wiata ogrodowa | |
Samodzielna budowa garażu wolnostojącego bywa kosztowna, pracochłonna i wymaga wypełnienia licznych procedur prawnych. Mniej wymagającą alternatywą dla murowanego garażu może być wiata.
Wiaty mogą przybierać najróżniejsze formy: mogą to być zadaszenia wsparte na lekkich konstrukcjach, dobudowane do ścian budynku, lub też mogą to być też całkowicie autonomiczne budynki ze ściankami. Mogą mieć dobudowane pomieszczenia gospodarcze lub pawlacze zamontowane pod zadaszeniem.
Wiaty garażowe mogą przybierać formę wolnostojących budynków z zabudowanymi ściankami. Fot. Ogrodosfera Wygląd wiaty oraz to, z jakiego materiału budulcowego będzie ona skonstruowana, zależy od naszych potrzeb oraz od tego jak wygląda nasza działka. W Polsce króluje drewno. Podnosi ono estetykę otoczenia, dobrze się nam kojarzy, a dzięki nowoczesnym technologiom jest też nie mniej odporne na działanie czynników zewnętrznych jak materiały wytwarzane w fabrycznych halach. Wszystko dzięki skutecznym preparatom impregnacyjnym, które – wnikając głęboko w strukturę drewna, łączą się z nim na trwałe, tworząc powłokę odporną na wnikanie wilgoci, wypaczenia oraz działanie promieni słonecznych lub na ataki grzybów. Jak widać na zdjęciach poniżej, wiaty drewniane mogą znacznie podnosić walory estetyczne całej naszej posesji, a nawet stanowić jej główny punkt aranżacyjny. Drewniana wiata wolnostojąca z dwuspadowym dachem. Producenci wiat stwarzają różnorodne możliwości pokrycia dachu. Fot. Ogrodosfera Szukając wiaty dla siebie, należy zwrócić uwagę na to, aby jej styl korespondował z otoczeniem. Ogrody w stylu nowoczesnym lub ultra minimalistycznym zwykle nie zniosą dobrze konstrukcji utrzymanych w bogato zdobionym stylu góralskim. Najchętniej stosowanym gatunkiem drewna w konstruowaniu wiat garażowych są wszelkiego rodzaju iglaki, wśród których zdecydowany prym wiedzie sosna: zachowuje ona zdecydowanie najlepsze właściwości pozwalające jej wytrzymać zróżnicowane warunki atmosferyczne panujące w naszym klimacie. Za gatunkami iglastymi przemawia także ich cena: zdecydowanie niższa niż w przypadku gatunków z drzew liściastych. Niektóre sklepy oferują sprzedaż wiat garażowych w stanie surowym – wówczas deski należy zaimpregnować co najmniej jedną warstwą impregnatu, a następnie pomalować farbą przystosowaną do warunków zewnętrznych. Na zdjęciu: wiata garażowa z pomieszczeniem gospodarczym. Wykonana z drewna pomalowanego białą farbą, z zadaszeniem pokrytym blachą falistą. Fot. Ogrodosfera Pamiętajmy, aby do montażu wiaty używać gwoździ pokrytych warstwą cynku, dzięki której drewno konstrukcyjne będzie zabezpieczone przed rdzawymi naciekami. Na powstawanie zacieków i rdzewienie części konstrukcji są narażone także te miejsca w wiatach przyściennych, w których zadaszenie łączy się ze ścianą budynku. Dlatego złącza powinny być specjalnie zabezpieczone warstwą materiału izolacyjnego. Na zdjęciu: drewniana wiata przyścienna ze stalowymi wzmocnieniami zainstalowanymi w miejscach szczególnie narażonych na korozję i przeciążenia. Fot. Ogrodosfera Dach w wiatach drewnianych najczęściej pozostaje drewniany (metalowe poszycie stwarza zdecydowanie więcej problemów podczas przytwierdzania do niego poszycia dachowego). Poszycie dachowe jest przykrywany gontem, papą, dachówką ceramiczną. Rzadziej: eternitem, strzechą lub dachówką z blachy. Coraz częściej też zdarza się połączenie drewna z przezroczystymi lub półprzezroczystymi panelami poliwęglanowymi. Połączenie drewnianej konstrukcji z poliwęglanowym zadaszeniem staje się coraz bardziej popularne w naszym kraju. Fot. Ogrodosfera Panele poliwęglanowe przepuszczają promienie słoneczne, dzięki czemu zapewniają przestrzeni znajdującej się pod zadaszeniem dostęp do światła dziennego. Jednocześnie, stanowią one barierę dla promieniowania o długich, najbardziej szkodliwych fal UV, które wnikają głęboko w strukturę materiałów ( i skóry człowieka!), doprowadzając do zniszczeń na powierzchni karoserii auta. Dodatkowo, panele poliwęglanowe stanowią bardzo skuteczną izolację od wilgoci, szczególnie wtedy, gdy są złączone ze sobą za pomocą metody clic’n’lock, zabezpieczającej powierzchnię dachu przed przeciekami. Niezależnie od rodzaju i jakości użytego materiału, zadaszenie wiaty garażowej powinno zostać orynnowanie, a deszczówka spływająca z powierzchni dachu – powinna zostać odprowadzana poza teren wszelkich zabudowań. Przy tego typu konstrukcjach bardzo ważne jest zabezpieczenie odpływu wody w taki sposób, aby nie zagrażał on przestrzeni znajdującej się zadaszeniem. Dwustanowiskowa wiata garażowa. Fot Ogrodosfera Jeśli drewno jako materiał konstrukcyjny dla wiat garażowych nas nie przekonuje, wówczas ciekawym rozwiązaniem może okazać się aluminium lub stal. Wiaty garażowe wsparte na aluminiowych słupach, z aluminiową więźba dachową zachowuje wysoką odporność na działanie czynników atmosferycznych, nie wymaga właściwie żadnej konserwacji poza okresowym czyszczeniem powierzchni wiaty. Aluminium i stal stwarzają także dogodne możliwości dokonywania bezkolizyjnych napraw w sytuacji, gdy konstrukcja zostanie uszkodzona. Szczególnie na uwagę zasługuje tutaj aluminium jako materiał bardzo lekki – nie obciąża niepotrzebnie podłoża i jest łatwy w montażu. Wiata garażowa o drewnianej konstrukcji, przewidziana dla trzech samochodów. Fot. Ogrodosfera.pl Gdy dylemat związany z materiałem budulcowym dla wiaty jest już za nami, zastanówmy się nad dogodnym umiejscowieniu wiaty na działce. Powinno być to miejsce łatwo dostępne dla auta wjeżdżającego na działkę – najlepiej znajdujące się na w linii równoległej do linii tworzonej przez bramę wjazdową do posesji. W przeciwnym wypadku, zaistnieje konieczność wygospodarowania wokół wiaty miejsca potrzebnego na wykonywania manewrów ustawiających auto w odpowiedniej pozycji. Przed zakupem, należy też dokładnie przemyśleć kwestię wielkości wiaty. Należy przede wszystkim rozpatrzeć nasze plany na przyszłość odnośnie zakupu kolejnych pojazdów i uwzględnić takie plany w określeniu powierzchni wiaty garażowej, która ma stanąć na naszej posesji. W sklepach ze sprzętem ogrodowym dostępne są wiaty dwustanowiskowe, pod którymi samochody można parkować równolegle do siebie. Istnieją także takie wiaty, pod którymi dwa auta mogą stanąć w jednym rzędzie, jedno po drugim. Wybór konkretnego modelu jest tutaj uzależniony głównie od warunków, jakie stwarza nam działka.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć przykładowych wiat garażowych: |
RSS jest to standard przesyłania nagłówków informacji.Nasze kanały RSS | więcej o RSS >>
Nagłówki te mogą być odczytwane przez specjalne programy - czytniki RSS. Ich listę oraz katalog zasobów RSS można znaleźć na tej stronie: http://rss.mrok.org.
Dzięki temu najnowsze informacje trafiają do Ciebie od razu, bez potrzeby przeglądania poszczególnych stron www.
Więcej o RSS możesz się dowiedzieć tu: